-

umami

Muhammad Dandamayev - Różnorodne przedsięwzięcia Šumu-ukina z Babilonu

Pioterowi.

Z powodu dzisiejszego tekstu — http://pioter.szkolanawigatorow.pl/sumeryjskiej-nudy-ciag-dalszy.

Tekst znalazłem w sieci i wrzuciłem do translatora. Nie rozwiązuje zagadki sztyletu...
Dodałem aktywne przypisy i drobne uwagi w nawiasach kwadratowych.


Muhammad Dandamayev - The Diverse Enterprises of Šumu-ukin from Babylon [1]

Abstrakt
Tematem artykułu jest kariera Šumu-ukina z rodu Basiya, którego działalność poświadczona jest w wielu dokumentach z Babilonu, Uruk i kilku innych miejsc na przestrzeni czterdziestu trzech lat (588—545 p.n.e.). Na początku swojej działalności pełnił funkcję skryby, zajmował się także działalnością gospodarczą. Jednak w 560 p.n.e. został mianowany urzędnikiem królewskim w świątyni Eanna w Uruk, a pięć lat później wraz ze swoim krewnym Kalbaya został poborcą czynszu na dużą skalę w świątyni Eanna. Zachowały się także dokumenty zawierające pewne informacje dotyczące jego spraw domowych, w tym dwóch jego żon.

1. Šumu-ukin: Wprowadzenie

Šumu-ukin, syn Bel-zeriego, potomek Basiya, pozostawił po sobie obszerne archiwum ponad sześćdziesięciu dokumentów sporządzonych w Babilonie, a także w Uruk i okolicach, w tym w Larsie. Znany jest głównie jako poborca czynszów na dużą skalę, a jego działalność w tej roli badali D. Cocquerillat, F. Joannès, H. M. Kümmel, G. Frame i M. J. Geller. Celem tego artykułu jest zbadanie niektórych innych jego przedsięwzięć, z których niektóre nie były wcześniej brane pod uwagę.

Relacje rodzinne Šumu-ukina zostały prześledzone przez Kümmela i Gellera. [2] Miał dwóch braci (Silim-Bel i Iqišaya, patrz poniżej) i był dwukrotnie żonaty. Jego pierwsza żona, Bu’itu, jest znana z wielu listów (patrz poniżej) i kilku dokumentów prawnych z archiwum świątyni Eanna w Uruk. Jeden z tych tekstów (YOS 6 129) został sporządzony w Uruk w 550 p.n.e. i odnotowuje, że pewna Ḫanna', która była oblatką (zakītu) [ang. female oblate od łacińskiego oblatus – ktoś, kto został ofiarowany] w świątyni Eanna, oznaczyła dwie ze swoich córek, do dyspozycji Bu'itu i pewnej Li'udu-Nanaya (najwyraźniej jako służki).[3] Geller jest skłonny założyć, że ta ostatnia była tą samą kobietą, która jest poświadczona w dokumencie z 548 p.n.e. pod imieniem Li'idu. Jak przypuszcza, Bu'itu i Li'idu były żonami Šumu-ukina i mieszkały w jego gospodarstwie domowym, ponieważ poligamia była prawnie dozwolona, gdy pierwsza żona była bezdzietna.[4] W jednym dokumencie z Uruk sporządzonym w 548 p.n.e., Šumu -ukin i Bu'itu są wymieniani razem jako bohaterowie. W tekście informator zeznaje przeciwko kobiecie o imieniu Etillitum, mówiąc, że powierzyli jej jakiś majątek lub że umieścili go w domu jej męża i że ma ona natychmiast przekazać majątek do świątyni Eanna.[5]

2. Różne działalności Šumu-ukina 

W kilku zapisach Šumu-ukin jest poświadczony jako skryba, który tworzył dokumenty prawne. Po raz pierwszy wspomina się o nim w siedemnastym roku panowania Nabuchodonozora II (588 p.n.e.) w Babilonie jako o skrybie dokumentu, który odnotowuje pożyczkę pieniędzy, która ma zostać spłacona w jęczmieniu (YOS 17 23:11). W 583 r. p.n.e. sporządził dokument dotyczący sprzedaży połowy łodzi za 23 szekle srebra pewnemu Tabnea. Właścicielem tej łodzi był Iqišaya, syn Bel-zeri, potomek Basiya, tj. brat Šumu-ukina. Dokument został sporządzony w miejscowości Bab-Lamrani, najprawdopodobniej w regionie Babilonu.[6] 

W 582 r. p.n.e. przydzielił pewnemu Zababa-šumu-iddinowi 3 miny srebra na „przedsięwzięcie biznesowe” (ana ḫarrāni). Człowiek ten był zobowiązany zapłacić połowę zysku Šumu-ukinowi i nie mógł użyć pieniędzy bez jego zgody (TCL 12 40). Jedno z przedsięwzięć biznesowych Šumu-ukina zostało zrealizowane we współpracy z pewnym Ṣillaya. Obaj mieli przenieść siedemset kurru (tj. 1,260 hl) jęczmienia z wioski Ḫarrubati w regionie Nippur i dostarczyć go skrybie pałacowemu, który najwyraźniej mieszkał w Babilonie.[7] Prawdopodobnie w 551 r. p.n.e. ten sam Šumu-ukin (nie podano jego pochodzenia) zapłacił 1 szeklę srebra za pośrednictwem swojego posłańca (mār šipri) „jako cenę 1 ½ min ałunu z Egiptu” i 2 ½ min x [8] (GCCI 1 327). 

Wydaje się, że tylko w rzadkich przypadkach Šumu-ukin działał jako świadek transakcji prawnych. Na przykład w 557 r. p.n.e. jest wymieniony wśród świadków dokumentu z Šaḫrinu, który był miejscem między Babilonem a Borsippą.[9] Tekst ten odnotowuje zobowiązanie pewnego mężczyzny do dostarczenia ok. 1,270 litrów jęczmienia „w całości” w kanale Borsippa do jego kontrahenta. Jęczmień ten stanowił część „kapitału biznesowego” znanego biznesmena Iddin-Marduka, syna Iqišaya z Babilonu. 

Istnieje również kilka dokumentów dotyczących domów, które były własnością Šumu-ukina. Jak wynika z YOS 6 85, w 552 r. p.n.e. jeden z jego domów został wynajęty niejakiemu Arad-Nabû za 8 szekli srebra rocznie. Najemca był zobowiązany do płacenia tej sumy w ratach każdego miesiąca. Warto zauważyć, że dokument został skomponowany w Uruk, a zatem jest prawdopodobne, że tam znajdował się dom. Drugi dokument (GCCI 1 292) to zapis ceny domu należącego do Šumu-ukina, który w 548 r. p.n.e. został sprzedany pewnemu Šadunu za 6 min 3 szekle srebra. Jest to bardzo wysoka cena. Tekst nie zawiera żadnych wskazówek, gdzie został napisany, ale możliwe, że pochodzi również z Uruk. W każdym razie większość tekstów opublikowanych w kolekcji GCCI pochodzi z Uruk.[10] Istnieje jeszcze jeden dokument dotyczący domów należących do Šumu-ukina i wynajętych w 551 r. p.n.e. Stwierdza on, że kilka szekli srebra (liczby są ułamane [na tabliczkach]) i jedna owca stanowiły roczną opłatę za wynajem domów w miejscowości Kurbat w regionie Uruk. Domy te należały do Šumu-ukina, który jest wskazany w tym tekście jako urzędnik odpowiedzialny za czynsz za świątynię Eanna i którego pełne pochodzenie jest przedstawione (GCCI 1 413). Wreszcie, jego dom (lub jeden z jego domów) w Uruk jest wspomniany w AnOr 8 70, datowanym na trzeci rok panowania Kambyzesa (527 p.n.e.), tj. siedemnaście lat po jego śmierci (patrz poniżej). Dom ten znajdował się w pobliżu jednego z budynków Eanna o nazwie Egaḫalanki i do tego czasu należał do tej świątyni. Administracja świątyni przekazała go dwóm osobom wraz z jeszcze jednym domem do wysyłki [spedycji] (mēreštu). Dom Šumu-ukina wyceniono na 6 min 5 szekli srebra, ale wysyłający [ekspedytorzy, nadawcy] nie dostarczyli srebra i dlatego oba domy zostały zwrócone do posiadłości Eanna.

Wśród transakcji zawartych przez Šumu-ukina duże zainteresowanie budzi kontrakt GCCI 1 269. Zapisano w nim, że kupił „wyjątkowo dobrego” (rūḫu) konia od dwóch mężczyzn za 3 miny 50 szekli srebra. Z tej sumy zapłacił już 2 miny, a resztę miał uregulować jakiś czas później. Należy zauważyć, że była to bardzo wysoka cena i że za tę samą kwotę można było kupić dobry dom. Dokument został sporządzony w 548 r. p.n.e., najprawdopodobniej w Uruk. 

Szereg dokumentów to weksle, w których Šumu-ukin występuje jako wierzyciel. Na przykład w 572 r. p.n.e. mężczyzna z Babilonu został zobowiązany [obciążony] do zapłacenia mu około 25 szekli (liczby są częściowo ułamane) srebra w określonym czasie. Mężczyzna miał również inne wcześniejsze zobowiązania wobec swojego wierzyciela, za które zastawiono część jego domu (TCL 12 48). W następnym roku inny człowiek z Babilonu przysiągł na imię boga Šamaša, że spłaci swój dług wobec Šumu-ukina w krótkim czasie (GCCI 1 167). 

Jak wynika z AnOr 8 19, w 556 r. p.n.e. Šumu-ukin nabył niewolnicę z dwoma synami i małą córeczką za 1 minę 50 szekli srebra. Suma ta była równa wartości stu kurru (tj. 180 hl) jęczmienia. Sprzedawca niewolników był zobowiązany do dostarczenia tej ilości jęczmienia królowi, ale nie był w stanie tego zrobić. Dokument został sporządzony w obecności pięciu świadków w Uruk, na terytorium podlegającym jurysdykcji świątyni Eanna. W następnym roku Šumu-ukin kupił niewolnika, który z zawodu był fryzjerem, za 58 szekli srebra. Dokument został sporządzony w Babilonie w obecności trzech świadków (YOS 6 5).
 

3. Šumu-ukin jako urzędnik świątyni Eanna w Uruk 

Jak widzieliśmy powyżej, Šumu-ukin był mieszkańcem miasta Babilon i był tam zaangażowany w transakcje biznesowe. Jednak jakiś czas później objął ważne stanowisko w administracji świątyni Eanna w Uruk. Później wiele dokumentów dotyczących jego działalności pochodzi z archiwów świątyni Eanna. Za panowania Neriglissara (559—556 p.n.e.) nosił tytuł bēl piqitti šarri („królewski komisarz”), a później, za Nabonidusa, jego tytuł brzmiał ša-muḫḫi-sūti („urzędnik odpowiedzialny za czynsz”) Pani-z-Uruk [Pani Uruk][11].  W jednym tekście z czasów Nabonidusa nazywany jest „szefem ikkarātu (»oraczy«) należących do Pani-z-Uruk [Pani Uruk]” (TCL 12 73: 17).

Dokumenty Eanna świadczą o tym, że za panowania Nabonidusa wydzierżawiano ogromne posiadłości ziemskie, za które płacono czynsz w setkach tysięcy litrów zboża i daktyli. Świątynia dzierżawiła swoje posiadłości ziemskie w dużych blokach przedsiębiorczym dzierżawcom, którzy z kolei podnajmowali je w małych partiach. Wśród dokumentów z archiwum Eanna szczególnie interesujący jest kontrakt YOS 6 11. Trzy kopie tego tekstu zostały zachowane i zbadane przez kilku asyriologów.

Przedmiotem tej umowy jest dzierżawa ziemi zawarta w 555 r. p.n.e. w Larsie, a w niej sam król Nabonidus udziela dzierżawy dwóm osobom, ale pola należały do świątyni Eanna i obejmowały sześć tysięcy kurru (ok. 7500 hektarów) ziemi. Dzierżawcami byli Šumu-ukin oraz jego kuzyn i partner Kalbaya z rodziny Basiya. Za pierwszy rok dzierżawy otrzymali m.in. 3000 kurru (ok. 5400 hl) jęczmienia siewnego. Ponadto otrzymali czterysta wołów i sto „dużych” krów, które miały zastąpić woły niezdolne do pracy. Dzierżawcy mieli płacić świątyni roczny czynsz w wysokości dwudziestu pięciu tysięcy kurru (około 4,5 miliona litrów) najlepszej jakości jęczmienia i około 1,8 miliona litrów wybranych daktyli w miarach świątyni Eanna.[12] W około trzydziestu dokumentach z archiwów Eanna Šumu-ukin jest poświadczony jako poborca czynszu. Na przykład w 553 r. p.n.e. zapłacił świątyni łącznie 10 136 kurru (18 244,8 hl) jęczmienia jako czynsz od oraczy świątyni do jego dyspozycji (YOS 6 78). W tym samym roku wraz z Kalbayą zapłacił tej samej świątyni 10 020 kurru (18 036 hl) daktyli (TCL 13 227). W liście do Šumu-ukina pewien człowiek zwraca się do niego jako „mój panie” i informuje go o królewskim rozkazie dotyczącym niektórych wołów i woźnicy. Następnie zapewnia Šumu-ukina, że polecenie króla dotyczące pomiaru daktyli zostanie wykonane w najbliższej przyszłości [najbliższym czasie].[13]

Šumu-ukin służył jako poborca czynszu w świątyni Eanna przez dziesięć lat. W BIN 2 109 po raz pierwszy został wymieniony jako poborca czynszu. Wraz ze skrybą pałacowym dostarcza 700 kurru (1,260 hl) jęczmienia z pewnej miejscowości w regionie Nippur. W tym dokumencie Kalbaya pojawia się jako świadek.[14] Kwota dochodu zebranego przez niego w tym czasie (częściowo razem z Kalbayą) stanowiła około 450 000 hl jęczmienia. W jednym dokumencie datowanym w Uruk w czwartym roku Nabonidusa (552 p.n.e.) Kalbaya nosi tytuł „komisarza” (bēl piqitti) Šumu-ukina, tj. urzędnika odpowiedzialnego za czynsz świątyni Eanna. W tym tekście dwie osoby składają przed nim oświadczenie w obecności kilku świadków, ale tekst jest prawie całkowicie zniszczony w kluczowych miejscach (YOS 6 88).

Do tej pory panowała powszechna opinia, że Šumu-ukin jest poświadczony w dokumentach z Babilonu, Uruk i kilku innych miejsc w okresie trzydziestu siedmiu lat, począwszy od 23 roku panowania Nabuchodonozora II (582 p.n.e.).[15] Ale obecnie wiadomo również, że jego działalność rozpoczęła się co najmniej pięć lat wcześniej. Jak widzieliśmy powyżej, w YOS 17 23 (linia 11) jest już poświadczony jako skryba tego dokumentu datowanego w Babilonie w 17 roku panowania tego samego króla. Tak więc już w 588 r. p.n.e. był dorosłym mężczyzną. Ostatni zapis jego działalności powstał czterdzieści trzy lata później, w 545 r. p.n.e., tj. w jedenastym roku panowania Nabonidusa (YOS 6 242). Zawiera rozliczenie opłat [kontyngentów, podatków, zobowiązań] jęczmienia i daktyli z ziem świątynnych za trzy lata (lata panowania 8—10 Nabonidusa, tj. 548—546 p.n.e.).

Na początku swojej działalności mieszkał w Babilonie, gdzie był zaangażowany w różne operacje biznesowe. Następnie, w drugim roku panowania Amel-Marduka (560 p.n.e.) został mianowany urzędnikiem królewskim w świątyni Eanna w Uruk.[16] Pięć lat później, wraz ze swoim kuzynem Kalbayą, został pierwszym na dużą skalę poborcą opłat (fermier général) z ziem świątyni Eanna. Wśród jego innych transakcji można wymienić to, że w 548 r. p.n.e. zapłacił mężczyźnie 10 szekli srebra przez pełnomocnika „za wykopanie 30 łokci kanału”, który najwyraźniej należał do świątyni Eanna.[17]

Jak wspomniano powyżej, pierwszą żoną Šumu-ukina była Bu'itu. W liście z archiwum Eanna, wysłanym do Bu'itu przez Kalbaya, ten ostatni zwraca się do niej jako „moja matko” (YOS 3 22), co prawdopodobnie jest jedynie zwrotem grzecznościowym.[18] Inny list z Uruk mówi, że Kalbaya udaje się do Babilonu razem z Szumu-ukinem (YOS 3 46). Jak wynika z dokumentu sporządzonego w Uruk w piątym roku panowania Cyrusa (534 p.n.e.), Bu'itu już wtedy nie żyła.[19] Tekst ten zawiera pozew przeciwko Li'idu, która była drugą żoną Šumu-ukina. Teraz, dziesięć lat po śmierci męża, domagała się jego dochodów pochodzących z niektórych rytuałów świątynnych na tej podstawie, że pozostała wdową po jego śmierci. Sprawa została rozpatrzona na zgromadzeniu (puḫru) obywateli Uruk w obecności zarządców świątyni, ale decyzja zgromadzenia nie była dla niej korzystna. Tak więc wydaje się, że Šumu-ukin zmarł w dwunastym roku panowania Nabonidusa (544 p.n.e.).[20] Jest to również zgodne z danymi wspomnianego wyżej YOS 6 242.[21] Jak wspomniano powyżej, po śmierci Šumu-ukina jego dom w Uruk został przejęty przez administrację Eanna na własność świątyni.[22] Nie pozostawił więc dzieci i przynajmniej część jego majątku została przejęta na rzecz świątyni.


[1] W tym artykule teksty klinowe są cytowane przy użyciu skrótów Słownika Asyryjskiego Instytutu Orientalnego Uniwersytetu w Chicago (CAD) lub W. von Sodena, Akkadisches Handwörterbuch (AHw). Moje szacunki babilońskich miar pojemności opierają się na założeniu, że jeden qa wynosił około jednego litra. 
[2] Zob. Kümmel 1979: 106 i 128, Geller 1995. 
[3] Zob. Geller 1995: 537. 
[4] Geller 1995: 537. 
[5] Scheil 1917: 157—158. 
[6] Frame 1986: 30, linia 11. 
[7] BIN 2 109. Por. Sack 1972: 78, nr 34; Kessler 2005: 279, n. 15. 
[8] is-si lub es-si: niezidentyfikowany towar w tym kontekście; związek z essû lub issû (AHw. 250b, CAD I/J: 204) jest mało prawdopodobny. 
[9] Ner. 67. Na temat zestawienia zob. Sack 1994b: 206-207. 
[10] Zob. uwagę Dougherty'ego w GCCI 1, s. 16. 
[11] Zob. Kümmel 1979: 105, n. 58.
[12] Na temat tej i innych umów dotyczących dzierżawy ziem świątyni Eanna zob: Cocquerillat 1968: 38—51, Cocquerillat 1984: 145—151, Joannès 1982: 130—141, Frame 1991: 59-61, Kessler 2005: 278-279 (z odniesieniami do wcześniejszej literatury). Do podanych tam odniesień należy dodać następujące publikacje: Dillard 1975: 113—114, nr 1561; Sack 1994a, nr 89, 92—93 i 101. 
[13] Zob. Jursa 1997/1998: 165—166. 
[14] Zob. Cocquerillat 1984: 145. 
[15] Zob. na przykład Joannès 1982: 131. 
[16] Zob. Joannès 1982: 130-131. 
[17] Zob. Dillard 1975: 192 (FLP 1612). 
[18] Zob. Geller 1995: 538. Por. także Kümmel 1979: 106. 
[19] Zob. Geller 1995: 537.
[20] Zob. Geller 1995: 537. 
[21] Por. jednak Geller 1995: 538, według którego Kalbaya zastąpił Šumu-ukina na stanowisku poborcy czynszów w świątyni Eanna w siedemnastym roku Nabonidusa, tj. 539 p.n.e.
[22] Można zauważyć, że podobny los spotkał również dom zamożnego kupca z Uruk, którego dom został przejęty po jego śmierci na własność króla (makkūr šarri) i powierzony zarządowi administracji świątyni Eanna (patrz BIN 1 118 z 531 r. p.n.e.).



tagi: srebro  woły  sumer  niewolnicy  babilon  dzierżawa  šumu-ukin  krowy  neriglissar  kalbaya  nabonidus  jęczmień  weksle  daktyle  szekle  miny  nabuchodonozor  poborca czynszów  basiya  uruk  świątynia eanna 

umami
14 lipca 2023 10:38
20     821    7 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

Pioter @umami
14 lipca 2023 11:04

Dziękuję.

A więc bohater mojego wpisu, Szumu-ukin, miał być zwykłym skrybą, który z biegiem czasu dorobił się na zarządzaniu majątkiem świątynnym. To chyba trochę za mało.

Skoro król Nabonid oddał mu w całości dotychczasowy majątek świątyni Innany w Uruk, to mamy przypadek sekularyzacji (czasowej wprawdzie, ale jednak) takiej samej, jaką przeprowadził Albrecht Hohenzollern.

Inaczej więc mówiąc, albo Szumu-ukin był bankierem, u którego król Babilonu był zadłużony tak bardzo, że musiał przekazać mu majątek świątyni Innany, albo Szumu- ukin był człowiekiem, którego zadaniem była organizacja wywiadu. Na pewno jednak Szumu-ukin był człowiekiem o ile nie bezpośrednio zamieszanym w przewrót w Babilonie, to przynajmniej w jego sponsorowanie.

Idąc dalej tym tropem docieramy do protoplasty rodu, niejakiego Basia z żelaznym sztyletem, oficjalnie niewolnika świątyni Innany, a w rzeczywistości chyba niejawnego przedstawiciela jednej z wielkich gildii handlowych na miasto Uruk. A skoro był powiązany z Innaną to pewnie na sztylecie znajdowała się głowa byka.

 

zaloguj się by móc komentować

ArGut @umami
14 lipca 2023 11:17

No to się chyba rozwiązał problem dlaczego rewolucje zawsze są PROTESTANCKIE / HERETYCKIE -> uwłaszczają się na majątku Świątyni. I dodatkowo wprowadzają spekulację produktami żywnościowymi.

zaloguj się by móc komentować

umami @Pioter 14 lipca 2023 11:04
14 lipca 2023 11:53

Przeczytałem to, co pisze wiki na temat tego Nabonida.
Forsował kult Sina (https://pl.wikipedia.org/wiki/Nanna_(bóg)), boga kupców :) (sierp księżyca jako symbol)
Zniknął na 10 lat w Tema na Półwyspie Arabskim, jakby odwracjaąc się od bogów babilońskich. Jednocześnie bawił się w archeologa i budowniczego, przeprowadzał reformy religijne i odsuwał wpływy kapłanów...

Reforma administracji świątynnej

Na początku swego panowania Nabonid zarządził reorganizację administracji świątynnej, mającą na celu ograniczenie wpływów kapłanów i objęcie kontrolą państwa własności świątyń. Wprowadzone przez niego zmiany dotyczyły przede wszystkim sposobu, w jaki wielkie świątynie były zarządzane. Już w pierwszym roku swego panowania przyznał on dwóm prywatnym osobom prawo do uprawy dużego obszaru ziemi należącego do świątyni E-ana. Wcześniej zgody takiej udzielić mogły jedynie władze świątynne. Na początku swego panowania w gronie osób zarządzających świątynią E-ana umieścił on również królewskiego komisarza i nadzorcę własności świątynnej (rēš šarri, bēl piqitti). W swym trzecim roku panowania Nabonid do grona osób zarządzających tą świątynią wprowadził jeszcze dodatkowo zarządcę „królewskiej skrzyni” (quppu ša šarri), który miał pilnować, by ustalona z góry część dochodów świątynnych przekazywana była państwu. Podobne reformy wprowadzone również zostały w innych głównych świątyniach[27].

Co do Šumu-ukina to chyba aż tak wielkich wpływów nie miał, żeby zostać aż bankierem a i tak jego majątek został, po śmierci, przejęty przez świątynię.

Co do tego sztyletu to Nabonid musiał reprezentować inną gildię i dlatego forował swój kult i swoich ludzi.

 

zaloguj się by móc komentować

umami @ArGut 14 lipca 2023 11:17
14 lipca 2023 11:53

Reformy religijne :)

zaloguj się by móc komentować

Pioter @umami 14 lipca 2023 11:53
14 lipca 2023 12:05

O archeologii Nabonida chciałem jeszcze napisać w przyszłości.

Co do przejęcia majątku Szumu-ukina przez świątynię, to tylko przypomnę, że Habsburgowie też nie mieli skrupułów w przejmowaniu majątków bezdzietnych bankierów. W tym jednak przypadku wygląda na to, że po śmierci Szumu-ukina Nabonid (przynajmniej w Uruk) musiał oprzeć się na kapłanach.

Nabonid sam był uzurpatorem. Fakt, kilkanaście lat sobie Babilonem porządził, ale Cyrus zmiótł go ze sceny politycznej i zmusił do pracy dla siebie.

 

zaloguj się by móc komentować

umami @Pioter 14 lipca 2023 12:05
14 lipca 2023 12:08

OK.

Tutaj jest jeszcze trochę o wzroście gospodarczym i zarządzie komisarycznym:
https://www.worldhistory.biz/ancient-history/72009-3-economic-growth.html

zaloguj się by móc komentować

umami @Pioter 14 lipca 2023 12:05
14 lipca 2023 12:13

I jeszcze jedno, Šumu-ukin, syn Bel-zeriego, z rodu Basiya, wymieniony jest też w książce Judah and the Judeans in the Neo-Babylonian Period pod redakcją Oded Lipschitza, Joseph Blenkinsoppa.
https://books.google.pl/books?id=R65fhpcUFcgC&pg=PA491&lpg=PA491&dq=Bel-zeri,+Basiya&source=bl&ots=NGHshdR2LT&sig=ACfU3U3CCh8WERxYzcdLaN1LFNuPvembeQ&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwivwcrc-I2AAxU5_rsIHQhXDxI4ChDoAXoECAQQAw#v=onepage&q=Bel-zeri%2C%20Basiya&f=false

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @umami
14 lipca 2023 12:17

Hmm... A historia dalej uczy, że pierwsze weksle pojawiły się w pln Italii w xii wieku... :) plus! 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @umami 14 lipca 2023 12:13
14 lipca 2023 12:19

Czyli to tyle na temat przesladowań w trakcie Niewoli Babilońskiej? ;)

zaloguj się by móc komentować

Pioter @Matka-Scypiona 14 lipca 2023 12:17
14 lipca 2023 12:20

Były wcześniej. Podejrzewam, że powstały jeszcze przed Potopem.

zaloguj się by móc komentować

ArGut @umami 14 lipca 2023 11:53
14 lipca 2023 12:29

> Forsował kult Sina

Może to od niego w angielskim języku wziął się GRZECH. Teraz nawet funkcjonuje powiedzenie o jedzeniu ponad miarę, żeby się nie zmarnowało ... takie kupieckie -> grzechem jest wyrzucanie, objadanie się to wyraz poświęcenia kupieckiego. 

zaloguj się by móc komentować

umami @ArGut 14 lipca 2023 12:29
14 lipca 2023 13:45

:) 

Renesans, reformacja, humaniści...

zaloguj się by móc komentować

umami @Matka-Scypiona 14 lipca 2023 12:17
14 lipca 2023 13:47

Dzięki ale Pioterowi bardziej się należy :)

zaloguj się by móc komentować

umami @Pioter 14 lipca 2023 12:19
14 lipca 2023 13:48

spróbuję dotrzeć do tej pozycji:

  • Dandamayev M.A., Nabonid (Nabû-nā'id). A., w: Reallexikon der Assyriologie, tom IX (Nab – Nuzi), Walter de Gruyter, Berlin – New York 1998, s. 6—11.
zaloguj się by móc komentować

ArGut @umami 14 lipca 2023 13:47
14 lipca 2023 15:04

Oj nie ... kolega nawigator Pioter był inspiracją a KUDOS-y idą słusznie w kierunku autora notki.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @umami 14 lipca 2023 13:48
14 lipca 2023 16:07

Przecie to retoryczne pytanie. Skoro sami Żymianie określili Szumu-ukina jako swego (a wcześniej jeszce Basia też), to reszty już nie trzeba szukać. Kto jak kto, ale oni od czasów Flawiusza co najmniej potrafią wyraźnie wskazać tropy swoich ziomków.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter 14 lipca 2023 16:07
14 lipca 2023 19:01

Fajna zbitka "Żymianie"....:). Żymianie maja w Rzymie swoja najstarszą, z funkcjonujacych, gminę . Czyli jest ona w diasporze najważniejsza. A rabin tej diaspory to taki premier na wychodźctwie.

 

zaloguj się by móc komentować

umami @Pioter 14 lipca 2023 16:07
14 lipca 2023 21:54

Ale ja nie chcę sprawdzać żymskości u Żymian :), choć swoją drogą, ciekawe jak do tego doszli, że on ich, czy to nie jest aby jakieś opluwanie terenu i ludzi...
Chciałem sprawdzić co pisze Dandamayev o Nabonidzie, bo te jego teksty są przyjazne w odbiorze, a że ściągnąłem już ten tom Leksykonu, to sprawdzę jeszcze jak to się tłumaczy i niebawem może wrzucę.

zaloguj się by móc komentować

umami @ArGut 14 lipca 2023 15:04
14 lipca 2023 21:55

Co to te KUDOS-y?

zaloguj się by móc komentować

umami @ArGut 14 lipca 2023 15:04
14 lipca 2023 21:57

aaa..., pozytywna atmosfera w miejscu pracy, to dobre :), motywacja do dalszego rozwoju i ulepszenia wyników pracy, no pięknie, a ja leniwy z natury jestem :) i przekorny...

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować