-

umami

Breslau, wirklich deutsche Stadt *

Człowiek niby żyje na tym świecie ale jak przychodzi co do czego, to okazuje się, że nie ma bladego pojęcia o tym, co dzieje się za rogiem.

Parę dni temu poszedłem ze swoją mamą na spacer. Odbiliśmy od Mostu Milenijnego, łączącego Popowice z Osobowicami, w stronę Kozanowa. Najpierw szliśmy w kierunku Odry za halą Orbita, potem wzdłuż rzeki, przypominając sobie, co się ostatnio zmieniło. Wiało, więc skręciliśmy w stronę Parku Kozanowskiego zwanego Zachodnim, żeby schronić się przed wiatrem między drzewami. No i tak doszliśmy do starego kościółka pw. św. Jadwigi. Niestety był zamknięty, a przedsionek nieoświetlony. Wokół kościoła przemieszczało się sporo młodzieży, która zjechała na ESM Taizé.
Wracamy i mówię do mamy: — ostatni raz byłem w tym kościele, kiedy przystępowałem do I Komunii Świętej, i jakoś tak się złożyło, że nigdy więcej się w nim nie znalazłem. Co ciekawe, moja mama kompletnie tego nie pamiętała i była przekonana, że Komunię Św. miałem w małym kościele pw. św. Jerzego na Popowicach (bo nie było wtedy jeszcze potężnego, wybudowanego w latach 80. XX w. kościoła pw. Matki Bożej Królowej Pokoju).
Sam niewiele z tego pamiętam, bo to było ponad 40 lat temu i może bardziej zapamiętałem, że mało wtedy nie zemdlałem, bo w kościele zgromadziło się bardzo dużo ludzi a było duszno (albo i z wrażenia). No ale coś sobie przypominam: — najpierw uroczystość I KŚ odbyła się w kościele na Kozanowie a potem szliśmy, długą procesją, do kościoła na Popowicach.
Teraz jest tam wszystko pozmieniane. Stare, brukowane, poniemieckie drogi, zostały przedzielone szeroką jezdnią, łącząc Popowice z Kozanowem a potem drogą biegnącą przez Most Milenijny, a kiedyś dało się po tym bruku dojść z kościoła do kościoła. Szło się parkiem (tym Zachodnim) a potem wchodziło się w ulicę Wejherowską, przy której znajdował się Ośrodek Specjalny dla Dzieci i Młodzieży, dotkniętych różnymi dysfunkcjami lub kalectwem. Za PRL mówiliśmy o nim, w skrócie, Ośrodek Specjalny i nie bawiliśmy się tam, bo nic tam więcej nie było. Z jednej strony tej starej brukowanej ulicy była zajezdnia tramwajowa z wjazdem od ul. Legnickiej, a z drugiej ten Ośrodek i to wszystko. Rzadko się tamtędy chodziło.

Nasz spór, dotyczący miejsca przyjęcia I Komunii Św., rozstrzygnęła moja koleżanka z podstawówki, która odwiedziła mnie w urodziny ale najpierw także wymieniła ten mały kościół na Popowicach, do którego się całe dzieciństwo chodziło i dopiero po chwili wymieniła ten na Kozanowie. Nie mam żadnego zdjęcia z tego kościoła. Takie czasy. Później już wszystko działo się na Popowicach.

Parę lat temu, przejeżdżając Wejherowską rowerem, ze zdumieniem odkryłem, że na Ośrodku Specjalnym przybita jest tablica z nazwiskiem Lutra. Kiedy pojawiła się tutaj Fundacja Ewangelickie Centrum Diakonii i Edukacji im. ks. Marcina Lutra, nie wiem. Na pewno po transformacji ale tej historii nie znam. Był czas kiedy Ośrodek funkcjonował w pomieszczeniach użyczanych przez Ewangelickie Centrum Diakonii i Edukacji, w zeszłym roku, jak gdzieś teraz wyczytałem, miał być nawet zlikwidowany, ale nie chcę czegoś w tej historii poplątać.

Wczoraj wieczorem postanowiłem przejść się Wejherowską. Idę, mijam duży i mały kościół na Popowicach, już jestem na rogu ulicy Wejherowskiej a tu tabliczka — ul. ks. Marcina Lutra.
Dwa lata temu (a właściwie już 3, bo mamy nowy rok), z okazji 500-lecia Reformacji, część ulicy Wejherowskiej, tej z czasów mojej pierwszokomunijnej procesji, została zmieniona na ul. ks. M. Lutra. Tym samym Wrocław, po Bielsko-Białej i Zabrzu, stał się trzecim miastem, upamiętniającym tego heretyka nazwą ulicy lub placu.

»Rada Miasta Wrocławia na swoim posiedzeniu 6 lipca postanowiła, że część ulicy Wejherowskiej (od ul. Wejherowskiej do ul. Milenijnej) będzie nosić nazwę ks. Marcina Lutra. Projekt uchwały o zmianie nazwy ulicy wniósł Prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz. Przy ulicy Wejherowskiej znajduje się Ewangelickie Centrum Diakonii i Edukacji im. ks. M. Lutra.
W uzasadnieniu do projektu uchwały czytamy: „Europejska Wspólnota Kościołów Ewangelickich, za przyzwoleniem władz miasta, nadała Wrocławiowi tytuł „Miasta Reformacji” (drugim miastem w Polsce jest Cieszyn), co jest wyróżnieniem w skali europejskiej. Centralne uroczystości jubileuszu 500-lecia Reformacji we Wrocławiu zaplanowano na maj 2017 r. Ewangelicy we Wrocławiu wykazują wiele aktywności religijnej, społecznej i kulturalnej, czym zyskują sobie dobrą opinię w społeczności miasta i w środowiskach zagranicznych.”
Magistrat przypomniał również kim był ks. Luter: „niemiecki reformator religijny, teolog i inicjator reformacji, mnich augustiański, doktor teologii, współtwórca luteranizmu. Autor 95 tez potępiających praktykę sprzedaży odpustów, w których odrzucał możliwość kupienia łaski Bożej”.
Reformacja dotarła do Wrocławia z początkiem XVI wieku. Już w 1523 r. Rada Miejska powołała na stanowisko ewangelickiego proboszcza przy kościele Marii Magdaleny byłego mnicha Jan Hessa i powoli wprowadzała zasady Reformacji w mieście.
Zmiana nazwy ulicy na ulicę ks. Marcina Lutra jest wyrazem uznania dla wielowiekowej aktywności ewangelików we Wrocławiu.«
http://luter2017.pl/ks-dr-marcin-luter-swoja-ulice-we-wroclawiu/

Treść uchwały:
wrosystem.um.wroc.pl/beta_4/webdisk/192222/0937ru07.pdf

Tak Wrocław Dutkiewicza dowartościował luteran i stał się Miastem Reformacji.

W Polsce żyje około 60—70 tysięcy luteran, głównie na Śląsku Cieszyńskim. Do tej pory, taką luterańską enklawą na Dolnym Śląsku był kościół Pokoju w Świdnicy. Ten piękny drewniany obiekt, jako zabytek, szybko znalazł sponsorów i opiekę na skalę międzynarodową (wpisany na listę zabytków UNESCO). Szybko został odrestaurowany i włączony w krwioobieg kulturalny. Odbywają się tu regularnie koncerty w ramach Wratislavia Cantans. Nie zapomniano o nim nawet podczas ESM i w specjalnie wydanym z tej okazji numerze Nowego Życia (New Life), czasopiśmie katolików dolnośląskich, poświęcono Kościołom Pokoju (bo jest i taki w np. Jaworze) osobny artykuł. Ekumenia obecna jest od lat w popowickim kościele i można w nim otrzymać taką gazetkę.

Tak wyglądają szeroko otwarte drzwi naszego Kościoła na Lutra.

* Wrocław, prawdziwie niemieckie miasto.
 



tagi: luter  wrocław  protestanci  breslau  ekumenia 

umami
4 stycznia 2020 17:30
108     2850    6 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

Autobus117 @umami
4 stycznia 2020 20:08

Breslau, echte deutsche Garnisonstadt - mój niemiecki to dżungla, ale zawsze tak mawialiśmy o Wrocławiu. Wręcz prorocze.

Pozdrawiam.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @umami
4 stycznia 2020 20:09

zdaje się, że w Niemczech luteranie sa liczniejsi od katolików.

Czas przebywania  Wrocławia pod polską administracją to dziejowy epizodzik , który  dobiega końca.

"Katalońska" fronda miast "poniemieckich" w Polsce weszła w fazę  realizacji.

zaloguj się by móc komentować

chlor @stanislaw-orda 4 stycznia 2020 20:09
4 stycznia 2020 20:29

W Szczecinie ten trend jest raczej olewany i nie widoczny.

zaloguj się by móc komentować

umami @Autobus117 4 stycznia 2020 20:08
4 stycznia 2020 20:51

Mój niemiecki też jest słaby. Długo Wrocław miał swoją radziecką jednostkę na Kozanowie z drutami kolczastymi i budkami strażniczymi jak w obozie. Wojsk niemieckich, przynajmniej w mundurach, na razie nie widać. Widać tylko od lat tę kretyńską politykę miasta.

zaloguj się by móc komentować

umami @stanislaw-orda 4 stycznia 2020 20:09
4 stycznia 2020 20:57

Na pewno w Niemczech jest więcej Polaków niż Niemców w Polsce i jakoś niczego nie udaje się nam tam wskórać.

Przez lata kościół katolicki miał się tu mimo wszystko dobrze — https://pl.wikipedia.org/wiki/Archidiecezja_wrocławska.

Pierwszy symboliczny krok uważam za postawiony, za dużo tych znaków.

zaloguj się by móc komentować

chlor @umami 4 stycznia 2020 20:57
4 stycznia 2020 21:00

Nie rozumiem co ci wrocławianie, pochodzący przecież z za Buga mają wspólnego z luteranizmem.

zaloguj się by móc komentować


umami @chlor 4 stycznia 2020 21:00
4 stycznia 2020 21:14

Słuszne pytanie. Nic. Tylko to było zaraz po wojnie a jak się uspokoiło i okazało się, że można się tu urządzić dzięki sprzedawczykom, to hulaj dusza. Oni wrócili...

zaloguj się by móc komentować

Nova @umami
4 stycznia 2020 21:18

Witam Pana

Też jestem Wrocławianinem. wiekszość życia mieszkałem na Popowicach-10 lat temu przeprowadziłem się w inny rejon miasta i mówiąc szczerze jestem zszokowany. Dla mnie to kolejny dowód na agenturalną robotę Dudkiewicza i urzędników/elit wrocławskich. Zwykli mieszkańcy raczej mają takie rzeczy gdzieś ( zmiany nazw ulic). Dla Elit niemieckich jest to ważne bo zaznaczają powoli niemieckość Wrocławia na każdym kroku. Jak by zapytac teraz Sutryka(prezydent Wrocławia obecnie) o to czy wie,że Luter był wściełym antysemitą to by pewnie agresywnie na to odpowiedział. Niemcy na razie kulturowo i propagandowo poprzez narracje niemieckości ziem odzyskanych odojują dawne swoje tereny. Polityka PIS to jeden wielki brak odpowiedzi i zaniechanie. Aż pewnego dnia obudzimy się, kiedy "Hanza" pod patronatem nowego cesarza Rzeszy zbrojnie upomni się o "swoje". 

zaloguj się by móc komentować

umami @Nova 4 stycznia 2020 21:18
4 stycznia 2020 21:29

No tośmy się odnaleźli. Ja jestem tu zameldowany do dzisiaj ale mieszkam pod Wrocławiem, w Smolcu, za lotniskiem.
Sutryk to człowiek wskazany przez Dutkiewicza. Ciągłość zachowana. Oni są na jakimś sznurku. No i to trwa już ponad 30 lat, licząc od 1989 roku.

zaloguj się by móc komentować

chlor @umami 4 stycznia 2020 21:29
4 stycznia 2020 21:49

Może zarząd Wrocławia, czyli potomkowie tych co z za Buga przyjechali na ruskich tankach znalazł wspólny język z resztą przywiezioną z tej samej okolicy w bydlęcych wagonach.

 

zaloguj się by móc komentować

umami @chlor 4 stycznia 2020 21:49
4 stycznia 2020 22:02

Nie wiem jak jest, bo z tą władzą (ani z żadną inną) nie mam nic wspólnego. Wiem, że takich niemieckich akcentów jest tutaj wiele. Wiemy, że ci ludzie byli sponsorowani przez lata z Niemiec i wiemy, że nie ma nic za free. Trzeba byłoby zlustrować księgi wieczyste, żeby mieć rozeznanie co i w czyich rękach się już znajduje. Ja nie mam o tym pojęcia.

zaloguj się by móc komentować

syringa @umami 4 stycznia 2020 20:57
4 stycznia 2020 23:13

katolikow w NIemczech jest wiecej niz protestantow.

Polakow (z polskimi korzeniami ) szacuje sie na 2 milony

I mimo to nie sa uznawani za MNIEJSZOSC

a TU malenka mniejszosc ma 2 DWOCH poslow (ordynacja zupelnie nie dziala! ) a ktorych jeden przez lata byl TW- i napisy nazw miejscowosci po niemiecku I

A Marcin Luter nie byl KSIEDZEM Wystapil ozenil sie mial dzieci CO na to biskup miejsca? Trzeba pisac protesty!

 

 

zaloguj się by móc komentować

porfirogeneta @chlor 4 stycznia 2020 21:49
5 stycznia 2020 00:12

Może by się zatroszczyć o tych, co to się na te bydlęce wagony, nie załapali, czyli żyją tam, za granicą kurczącego się państwa polskiego? E nie, jeszcze się młody Wildsztajn źle popatrzy, albo pani Romaszewska. Pisizm level hard; czyli mylenie skutków z przyczyną.

zaloguj się by móc komentować

porfirogeneta @syringa 4 stycznia 2020 23:13
5 stycznia 2020 00:14

"Demokracja, demokracją, ale ktoś tym wszystkim musi rządzić"

zaloguj się by móc komentować

MCh @umami
5 stycznia 2020 08:02

A propos Lutra, jak ktoś nie widział jeszcze to polecam oglądnąć film Brauna "Luter i rewolucja protestancka".

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @umami 4 stycznia 2020 20:51
5 stycznia 2020 08:20

Politykę zawsze można zmienić. I zatrzeć ślady działalności poprzedników

zaloguj się by móc komentować

MarcinD @umami
5 stycznia 2020 10:35

Na tej ulicy jest też prywatna szkoła podstawowa, taka polsko-niemiecka.  Tzn. można się tam bardzo dobrze nauczyć niemieckiego.

Już tak nie narzekajcie na ten Wrocław, bo co chwilę ktoś to tutaj robi ostatnio. Kiedyś Coryllus napisał, że jest jak jest, tzn. zachód Polski jest teraz polski i gadanie o tym, czy jest niemiecki czy nie, wcale tego nie zmienia. I oby tak zostało. Władze miasta mamy od lat parszywe, ale wcale nie lepiej jest choćby w Poznaniu, Krakowie, Łodzi, Gdańsku i Warszawie. Więc problemem są raczej duże miasta jako takie, niż to czy inne w szczególności. Ja mam nadzieję, że te władze w końcu się zmienią i przyjdzie tu kiedyś lepszy gospodarz. Czas pokaże.

zaloguj się by móc komentować

umami @MarcinD 5 stycznia 2020 10:35
5 stycznia 2020 10:49

Narzekać? Jasne, Marcinie, po co sobie psuć nastrój w niedzielę.

Jak mówi mój znajomy — to są szkoły dla janczarów :) Germanofob.

zaloguj się by móc komentować

umami @gabriel-maciejewski 5 stycznia 2020 08:20
5 stycznia 2020 10:50

Można. Niemcom się udało zatrzeć ślady poprzedników, fakt.

zaloguj się by móc komentować

umami @syringa 4 stycznia 2020 23:13
5 stycznia 2020 10:54

Władza jest komfortowo powiązana nawet ze zwolennikami PiS-u. Więc zagrożenia nie ma i na zmiany bym nie liczył.

zaloguj się by móc komentować

Krzysiek @Nova 4 stycznia 2020 21:18
5 stycznia 2020 14:25

"Polityka PIS to jeden wielki brak odpowiedzi i zaniechanie."

A co niby można zrobić jak rada miasta podjęła taką uchwałę? Jakie były korowody gdy usuwano sporo nazw po PRL-owskich - musiała być spec ustawa. Częściowo przynajmniej się udało. Ale wszędzie tam gdzie zmianę nazwy ulicy/placu itd. zanegował lokalny samorząd i odwołał się do sądu administracyjnego, to sądy zawsze się przychylały i komunistyczne nazwy wracały (najgłośniejszy przykład to Aleja armii ludowej (w Warszawie)). Na szczęście ok. 80% udało się jednak zmienić - to duże osiągnięcie. Tutaj panuje swoisty rodzaj narzekactwa (np. stanisław-orda to już jest odlot, gdzie treści które przemyca sprowadzają się do sloganów "nie ma nas", "dojechali nas", "wszędzie przegrywamy", "Wrocław wzięty (polski epizodzik)"). Aha, pamiętam, że kiedyś też napisał, że Gdańsk też nie nalezy już do Polski. Jak tak bliżej się zastanowić, to zaczynają się rodzić wątpliwości po której stronie tacy komentatorzy są. Czyżby wilki w skórze owcy lub specjalistyczna agentura (aby gasić ducha)??? Bardzo to prawdopodobne. Oczywiście odpiszą, że piszą „jak jest” i „prawdę”. Ale wcale tak nie jest.

zaloguj się by móc komentować

Wojciech2 @chlor 4 stycznia 2020 21:00
5 stycznia 2020 14:34

Najwyższy czas skończyć z mitem rzekomego pochodzenia mieszkańców Wrocławia, jak to ładnie Pan napisał „zza Buga”. Za Ireną Turnau „Studia nad strukturą ludnościową polskiego Wrocławia” (Ziemie Zachodnie, Studia i materiały, nr 2, Poznań, Instytut Zachodni,1960):

warszawskie – 10,9,

łódzkie – 6,7,

kieleckie – 6,6,

lubelskie – 4,7

białostockie -2

pomorskie – 4,4

poznańskie – 19,5

śląskie – 4,0

krakowskie – 7,7

rzeszowskie – 7,5

razem: 74,0

i wreszcie tzw. „repatrianci zza Buga” – 16,1 i reszta, czyli autochtoni i przybyli z innych krajów ( ok. 9,7). Jak widać przewagę mają poznaniacy (mieli tu blisko) i pozbawieni swoich domów warszawiacy. Ze Lwowa przybyli tu niemal w całości profesorowie Uniwersytetu Lwowskiego (stąd ten mit) i tramwajarze.

zaloguj się by móc komentować

MZ @Wojciech2 5 stycznia 2020 14:34
5 stycznia 2020 17:08

 Tylko ,że "lubelskie – 4,7,krakowskie – 7,7,rzeszowskie – 7,5"to w większości Łemkowie,Rusini,Ukraińcy-zależy jak ich zwać-w statystykach z lat 60-tych nie występowali.

zaloguj się by móc komentować

umami @Krzysiek 5 stycznia 2020 14:25
5 stycznia 2020 17:20

Tu nie chodzi ani o PiS ani o żadne inne partyjne rozgrywki, bo oni się świetnie dogadują między sobą. Chodzi o to, że jak Niemcy chcą coś tutaj przeforsować, to nie napotykają nawet na opór. I jakoś nikt nie wyciąga wniosków z tego, jak Polacy są odprawiani z kwitkiem w Niemczech.

zaloguj się by móc komentować

umami @Wojciech2 5 stycznia 2020 14:34
5 stycznia 2020 17:24

Nawet mnie te dane zaskakują. Ten mit zawsze odnosił się do uczelni — Uniwersytetu i Politechniki. Moje doświadczenie jest takie: lubelskie, zamojskie, wileńskie, stanisławowskie, lwowskie, tarnowskie, warszawskie, łódzkie. Reszta nie.
Te badania mogą dotyczyć samego miasta Wrocławia i dlatego mogą wprowadzać w błąd, co do tych repatriantów zza Buga. Wokół Wrocławia zamieszkały prawie całe wsie stamtąd, jakby je ktoś przeniósł 1:1.
Są takie badania?

zaloguj się by móc komentować

umami @Wojciech2 5 stycznia 2020 14:34
5 stycznia 2020 17:26

Nawet mnie te dane zaskakują. Ten mit zawsze odnosił się do uczelni — Uniwersytetu i Politechniki. Moje doświadczenie jest takie: lubelskie, zamojskie, wileńskie, stanisławowskie, lwowskie, tarnowskie, warszawskie, łódzkie. Reszta nie.
Te badania mogą dotyczyć samego miasta Wrocławia i dlatego mogą wprowadzać w błąd, co do tych repatriantów zza Buga. Wokół Wrocławia zamieszkały prawie całe wsie stamtąd, jakby je ktoś przeniósł 1:1.
Są takie badania?

zaloguj się by móc komentować

umami @MZ 5 stycznia 2020 17:08
5 stycznia 2020 17:30

Ukraińcy jak najbardziej, i tacy identyfikujący się z Polską i tacy, którzy chcieli stamtąd nawiać.

zaloguj się by móc komentować

Wojciech2 @MZ 5 stycznia 2020 17:08
5 stycznia 2020 17:40

"Łemkowie, Rusini, Ukraińcy...", pięknie Pan to ujął, bo widocznie Pańskie przekonania są ważniejsze niż fakty. Statystyka jest z r. 1948.

zaloguj się by móc komentować

tomasz-kurowski @umami
5 stycznia 2020 17:45

Bielski plac Marcina Lutra także uzyskał tę nazwę dopiero po 1989 roku. Za PRL, chyba dla zirytowania ewangelików, nazwano go placem księdza Ściegiennego, a wcześniej był to po prostu Plac Kościelny tudzież Kirchplatz. Niezmiennie od 1900 stoi tam jednak pomnik obecnego patrona.

zaloguj się by móc komentować

dziad-kalwaryjski @umami
5 stycznia 2020 18:19

Drugie największe niemieckie, luterańskie miasto po Berlinie (przed wojną rzecz jasna) dostało 100-metrowa uliczkę gdzie zmieści się tylko szkoła przedszkole i sklep Bodzio :))))

Genialne! Nawet tam, Lutrowi nie można dać już nic większego. Brawo Wrocław.

zaloguj się by móc komentować

umami @tomasz-kurowski 5 stycznia 2020 17:45
5 stycznia 2020 19:27

Ze 3—4 lata temu jedyny raz byłem w Bielsku i obfotografowałem sobie ten pomnik wraz z otoczeniem.
A widocznie za PRL rozumiano tam lepiej polski interes.

zaloguj się by móc komentować

umami @dziad-kalwaryjski 5 stycznia 2020 18:19
5 stycznia 2020 19:35

Nie podzielam tego optymizmu.
Można na to spojrzeć tak: była sobie ulica, zainstalowała się przy niej Fundacja im. Lutra a następnie udało jej się doprowadzić do zmiany nazwy ulicy. Skorelowane jest to z 500-leciem Reformacji i nazwaniem Wrocławia „Miastem Reformacji”.
Nie jest to polska historia, tylko niemiecka. Nie widać tego?

zaloguj się by móc komentować

atelin @umami
5 stycznia 2020 22:20

"W Polsce żyje około 60—70 tysięcy luteran, głównie na Śląsku Cieszyńskim. Do tej pory, taką luterańską enklawą na Dolnym Śląsku był kościół Pokoju w Świdnicy. Ten piękny drewniany obiekt, jako zabytek, szybko znalazł sponsorów i opiekę na skalę międzynarodową (wpisany na listę zabytków UNESCO)."

I bardzo dobrze, że znalazł sponsorów i opiekę na skalę międzynarodową - nie płacimy na to ze swoich podatków i mamy świadomość, że pozwolenie na budowę tego kościoła wydano pod warunkiem, że nie zostaną przy budowie użyte gwoździe. Zbudowanych w ten sposób kościołów jest w Europie cztery, co jednoznacznie określa stosunek tolerancyjnych katolików do jakichś tam braci w wierze. Jednoznacznie też określa możliwości luteran i protestantów. I tak w Polsce jest do dzisiaj.

Cztery kościoły w Europie! Niech sobie będą na liście UNESCO - jednak to zabytki i pod względem liczebności ciekawostka dająca do myślenia. Stonehage też jest zabytkiem i nikt się nie przejmuje tym, że mogłoby mieć wpływ na myślenie po druidzku.

zaloguj się by móc komentować

sannis @umami
5 stycznia 2020 22:52

Ja już o tym wspominałem tutaj na szkole, że nie należy zapominać o tym, iż Wrocław w PRL był "nieformalną" stolicą wojskową PRL. Tak jak obecnie jest nią Bydgoszcz ze względu na siedzibę pionów NATO. Na Dolnym Śląsku zaś w Legnicy i Świdnicy znajdowało się również dowództwo Armii Czerwonej. Ważniejesze niż dane, które przytoczył Wojciech są elity, które sprawowały władzę na tzw. Ziemiach Zachodnich i Północnych. Podam dwa przykłady. Do niezniszczonej w wojnie Świdnicy, zgłaszają się ochotnicy do milicji z ziem skąd było najbliżej: Wielkopolski, Częstochowy, G. Śląska. Milicjańci organizują się itp. po czym w 46, czy 47 przyjeżdża wyższy funkcjonariusz z Łodzi (nie bez znaczenia) i oznajmia, że Poznaniacy i Ślązacy są rodzonymi antysemitami i mają wracać do domu, bo jak nie to ciupa. Jest relacja pioniera-milicjanta o tym w internecie. W Kamiennej Górze całą milicję opanowała AK spod Nowego Sącza, szybko jednak zostali rozpracowani przez NKWD-UB. W Karkonoszach zaraz po wojnie turystykę organizuje syn pierwszego dowódcy Powstania Wielkopolskiego majora Taczaka. Oczywiste jest, że te tereny poznaniacy znają najlepiej jeszcze z zaborów. Po roku, czy dwóch latach zostaje odwołany i na jego miejsce postawiono sławnego w PRLu niejakiego Stecia. Postać na wskroś szemrana. Ludność ze wschodu pozbawiona swojej własności, w atmosferze tymczasowości przerzucona w olbrzymi skok cywilizacyjny siedziała na walizkach cicho. Czyli po prostu władza osadzała kluczowe stanowiska swoimi. Mam wrażenie, że po 89' to się zmieniło, nastąpił skok postsolidarności na władzę. Zdrojewski wnuk podoficera elitarnego pułuku szwolzerów JP. Ojciec i stryj z Warszawy, WiNowcy, wyklęci. Stryj w więzieniu spędził chyba z 10lat, ojciec dużo mniej.  Dudkiewicz wcale nie pochodzi z Wrocławia. Wielkopolanin z Mikstatu. Wygrał olimpiadę w liceum i dostał indeks na PWr. Schetyna z Opola jak to Radziu Sikorski stwierdził żulia lwowska. Te elity postsolidarnościowe i postenzetesowskie łączą bardzo często stypendia w latach 90-tych w RFN... Następnie błyskotliwa kariera. Przyszła mi na myśl jeszcze postać bezdennie słabego poety Różewicza, lansowanego przez cały PRL po dziś piewcę "szarego człowieka".  Prawdopodobnie wywalony z AK spod Radomska ( w dyskusji o Nienackim ten wątek się pojawił). Stąd być może Ziemie Zachodnie i Północne to przykład wzmożonej mentalności nowego człowieka homo sovieticus, o której pisał S.Orda. Migracja do miast była wszędzie czy to w Krakowie, czy Poznaniu, czy Lublinie. No ale ta wieś i rodzina nie była tak daleko, stad więzy jakoś tam utrzymywane i trzymały w pionie. 

zaloguj się by móc komentować

umami @atelin 5 stycznia 2020 22:20
5 stycznia 2020 23:18

Toteż ja nie widzę w tym nic złego, że znalazł. Jest piękny. Widziałem też ten w Jaworze i jeden na Słowacji, ale nie pamiętam już nazwy miasta — też stary, drewniany, jeden z największych w Europie :)

Zbudowanych w ten sposób kościołów jest w Europie cztery, co jednoznacznie określa stosunek tolerancyjnych katolików do jakichś tam braci w wierze. Jednoznacznie też określa możliwości luteran i protestantów.
Przepraszam, ale nie wiem, o co Ci tu chodzi.

Ci druidzi nie wywołali rewolucji, no i nie znam żadnego, do którego odnosiliby się współcześnie żyjący, więc zagrożenia rzeczywiście nie ma. A o Lutrze się nie zapomina od 500 lat i podkreśla jego zasługi.

zaloguj się by móc komentować

umami @sannis 5 stycznia 2020 22:52
5 stycznia 2020 23:33

Ja o tym nie zapominam a ta atmosfera tymczasowości utrzymywała się bardzo długo.
No ale ja nie zamierzam się stąd nigdzie wynosić, czuję się tu jak u siebie.

zaloguj się by móc komentować


dziad-kalwaryjski @umami 5 stycznia 2020 19:35
6 stycznia 2020 10:03

Wysnuwanie wnioskow "a krzyżacy też tak zaczynali" świadczy o braku myślenia.

Diabeł dostał najmniejszy ogarek jaki mógł, w jedynym miejscu które mógł. Mogą się przygotowywać na 2055 rok i 2117 - jedyne rocznice jakkolwiek kojarzone z reformcją. Nie było w tej sprawie listu biskupa miejsca, ani któregokolwiek? To ja bym nie chodził z krzyżem, czy tam nalepką 447 na czole pod urząd miasta.

Sorry że szydzę w tej konkretnej sprawie, ale widać tu część polityki niemieckiej - "niech przeciwnicy rozdmuchają naszą gasnącą iskierkę"

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @umami
6 stycznia 2020 10:18

Mile ma Pan wspomnienia.

Moja Mama umarła 13 stycznia.....bardzo dawno temu. I nigdy z Nią nie spacerowałam.

Gratuluję.....

.

 

zaloguj się by móc komentować

umami @dziad-kalwaryjski 6 stycznia 2020 10:03
6 stycznia 2020 11:12

Chodzi raczej o to, że stwarza się takie sytuacje, których druga strona może się chwycić i na tym coś budować lub te sytuacje wyzyskać. A to się mści.
Co z tego, że ulica krótka? Przecież to się odbywa w sferze symbolicznej/propagandowej.
Mały nie mały, po co czcić diabła?
Najbliższa rocznica to 2023. Cynk daje Rada Miasta:
„Reformacja dotarła do Wrocławia z początkiem XVI wieku. Już w 1523 r. Rada Miejska powołała na stanowisko ewangelickiego proboszcza przy kościele Marii Magdaleny byłego mnicha Jan Hessa i powoli wprowadzała zasady Reformacji w mieście.”
Co do pytań o biskupa.
Ta gazetka, którą wydano specjalnie na to ESM Taizé rozpoczyna się Przywitaniem prezydenta Andrzeja Dudy, potem abp Józefa Kupnego i prezydenta miasta Jacka Sutryka i jest wydawana przez redakcję mieszczącą się na Ostrowiu Tumskim, na ul. Katedralnej. Więc to co dzieje się we Wrocławiu, nie dzieje się bez wiedzy Kościoła a z jego świadomością, w ramach ekumenii. Nie jest to pierwsza ekumeniczna „akcja”.
No i nikt nie rozdmuchuje iskierki. Nie czytałem o żadnych protestach. Wielu mieszkańców nawet nie wie, że taka ulica istnieje (sam przecież o tym piszę, dowiedziałem się przez przypadek, po 2 latach). Nie każdy zna Lutra i jego historię, nawet sami luteranie, co najlepiej zilustrował w swoim filmie Grzegorz Braun. Wierni mogą nie znać ale nasz Kościół już raczej tak, bo to w niego uderzył Luter. Skąd więc te kompromisy? Błędy w oprogramowaniu?

zaloguj się by móc komentować

umami @Maryla-Sztajer 6 stycznia 2020 10:18
6 stycznia 2020 11:27

Dziękuję. Ja się cieszę, że takie mam.
I pamiętam Pani wspomnienie o swojej mamie, że chorowała.

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @umami 6 stycznia 2020 11:27
6 stycznia 2020 11:41

Mama nie tyle chorowała co została zaszczuta przez lekarzy.

.

 

Mam właśnie ciężką grypę...albo odleżę bez pomocy lekarstw...albo umrę.

Taka karma. Po prostu przekleństwo. 

Zostaną ...moje tutaj teksty , jeśli Gabriel się zdecyduje....zostawic...moje tutaj  ...pogodne.

Może usunie.

Teraz mam zbitą gorączkę po nocy.....ale już czuję  że rośnie.

 

Proszę cenic swoje wspomnienia....warto...

Pozdrawiam serdecznie i żegnam

,,Czarownica,,

Wanda Maria - Maryla

.

 

zaloguj się by móc komentować

umami @Maryla-Sztajer 6 stycznia 2020 11:41
6 stycznia 2020 11:45

No to szybkiego powrotu do zdrowia życzę. Ukłony.

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @umami
6 stycznia 2020 12:05

Rozumiem życzliwość tych życzeń.

Się Pan...dwa dni temu weszłam w siedemdziesiąty rok życia.

Z tej perspektywy wszystko wygląda inaczej.

Ale doceniam....

.

 

zaloguj się by móc komentować

umami @Maryla-Sztajer 6 stycznia 2020 12:05
6 stycznia 2020 12:10

No to niech Pani Bóg błogosławi, wszystkiego dobrego! A jest Pani o rok młodsza od mojej mamy :)

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @umami 6 stycznia 2020 12:10
6 stycznia 2020 12:29

Na razie mam styczeń ,,tyypowy. Jak co roku.

Nie będę pisać w nowym roku notki ale....

Procedury...kolejne rocznice... wywalanie zablokowanych drzwi, bieg sąsiada do budki telefonicznej pod pocztą na Biskupinie... milicja...przyjazd trupiarki....byłam totalnie sama. 

Mroźna zimą i okna na full otwarte żeby usunąć gaz. Duchy w mieszkaniu. Rozmowa z milicjantem. Samotna noc. Od razu rano bieg w sprawach. Wizyta w trupiarki abyzanieśćeść ubranie do trumny.

Wezwanie do prokuratury bo takie procedury...

Parafia...pogrzeb ....

Styczeń.

Ja jestem zimowa pani.

.

 

zaloguj się by móc komentować

umami @Maryla-Sztajer 6 stycznia 2020 12:29
6 stycznia 2020 15:34

Wstrząsające. Unikam myślenia o tym, że życie ma kres i jak to jest, jak się żyje bez matki i ojca. Na razie wiem tylko, jak to jest bez ojca...
A ja jestem także zimowy, z końca grudnia :)

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @umami 6 stycznia 2020 15:34
6 stycznia 2020 17:02

Obawiam się że mocno monopolixuje rozmowę z ? Panem

Szłam przez cmentarz ogromny batowicki jesienią. Wszyscy odchodzimy....do Światła.

A  Mamę przecież Pan ma! ,,:))))),

,

Tylko ją trzeba szanować kochać i ... słuchać ,:)))))

Jest pan ojcem? ? ? ?

.

Chciałam mieć brata, starszego oczywiście ! ,,)))))Lek na całe zło.

Ale nie mam.

Od biedy mógłby być i młodszy ;))))

 

:)

 

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @umami
6 stycznia 2020 17:10

https://youtu.be/HeyX1H3HTVQ

Życzenia pod adresem nieistniejącego brata.

 

Pan się nie martwi tą zmianą nazwy ulic. 

Pantarej.....,,:)))))

.

,Idziemy do przodu.

.

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @umami 6 stycznia 2020 15:34
6 stycznia 2020 17:12

I życie NIE ma kresu.

Napisał to w pierwsze notce toscano ,,,:)))))

.

 

zaloguj się by móc komentować

umami @Maryla-Sztajer 6 stycznia 2020 17:02
6 stycznia 2020 17:16

To ja dziękuję za odwiedziny.
Mamę mam, kochać kocham, ale cierpliwości nie mam :) Nikt mnie nie wyprowadza z równowagi szybciej niż Ona :) A normalnie spokojny człowiek ze mnie, nie wadzący nikomu.
Dzieci ani żony nie mam. Dzięki temu, jak mawiają moi znajomi, nadal jestem szczęsliwie niedorozwinięty (bo żyję bez większych stresów).
Mam starszą siostrę, ale niewiele, o rok. Nie wiem, czy sprawdzam się jako brat, musiałby jej zapytać. A może lepiej nie?

zaloguj się by móc komentować

umami @Maryla-Sztajer 6 stycznia 2020 17:12
6 stycznia 2020 17:18

Miałem na myśli odchodzenie bliskich.

zaloguj się by móc komentować

umami @Maryla-Sztajer 6 stycznia 2020 17:10
6 stycznia 2020 17:20

Nie martwię się, bo jak słusznie zauważył nasz Gospodarz, to jest sytuacja do odwrócenia. A martwić się na zapas nie ma sensu.
Krystynę Prońko lubię i tę piosenkę także.

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @umami 6 stycznia 2020 17:16
6 stycznia 2020 17:23

Siostry tak mają...:))))

Po to są. Trzeba ciwczyc. To jedna z dróg do świętości.

Lubię wyprowadzać x roxnowagi. Niestety nie mam brata? Inni to nie to.

,,,;)))))))

Pan zaś jest okropnie !!!!!!!!! cierpliwy. Na skraju normy.

,,:))))

,

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @umami 6 stycznia 2020 17:20
6 stycznia 2020 17:31

https://youtu.be/QC6-AhOmnCk

To na dobranoc.

Idę pod kołdrę.???nawet koc i pastylki mi nic nie dają.

Do zoooooo.......

:)

,,Może być wrocławskie...i spacer po wale nadodrzańskim z tyłu Zoo....

I ul Cybulskiego... platany...stare schody.....

.

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @umami 6 stycznia 2020 17:18
6 stycznia 2020 17:33

Hmmm....kto jest bliski ...?....

.

 

zaloguj się by móc komentować

umami @Maryla-Sztajer 6 stycznia 2020 17:31
6 stycznia 2020 17:40

A czy my się nie spotkaliśmy na Wrocławskich Targach?  I czy to nie Pani opowiadała o książce Jęczmyka? Przeczytałem już połowę :)

zaloguj się by móc komentować

umami @Maryla-Sztajer 6 stycznia 2020 17:33
6 stycznia 2020 17:41

W sumie, dobre pytanie.

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @umami 6 stycznia 2020 17:40
6 stycznia 2020 17:52

Nie jeżdżę do Wrocławia ani Czeladzi.

Słucham muzyki. To ogrom przestrzeni pod warunkiem że nikt tam w między czasie nie gada.

Wtedy gaszę.

Nie jeżdżę do Krakowa....żeby nie było...

.

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @umami
6 stycznia 2020 17:56

https://youtu.be/q7ke_xzw0Ew

Jeszcze na dobranoc.

Pozytywnie.

.

Już koniec. Pan mnie ciągnie za język.

:((

 

zaloguj się by móc komentować

syringa @atelin 5 stycznia 2020 22:20
6 stycznia 2020 20:27

"określa stosunek tolerancyjnych katolików do jakichś tam braci w wierze"

ALe jednak zbudowano . A nie palono niszczono jak to robila slynna furia husycka w wojnie 30letniej -i nie tylko .

W tym roku zwiedzilam ZIESAR (bardzo polecam jaki i LEHNIN  w dawnej DDR ) i tam w bylej kaplicy palacu opata (bylo tam potezne opactwo potem przez luteran odebrane katolikom), rekonsekrowano tuz po wojnie kaplice katolicka (bo tego zazyczyli sobie "fluechtlinge"  ze SLaska) -czynna do dzis gdzie niedawno odnaleziono swietne sredniowieczne freski przemalowane (i to dobrze: a mogli zniszczyc! Tylko ze to byloby kosztowne!) wapnem przez uzytkujacych ja w XVII w. kalwinow. A w oltarzu glownym wisi sredniowieczny krucyfiks odnaleziony stosunkowo niedawno na strychu chlopskiego  domu -schowany tam przed kalwinami w ...wojnie trzydziestoletniej!

zaloguj się by móc komentować

syringa @Maryla-Sztajer 6 stycznia 2020 17:33
6 stycznia 2020 20:36

Kto jest bliski (i blisko)

Jezus

Najbardziej wtedy gdy jestesmy najbardziej sami

 

zaloguj się by móc komentować

syringa @Maryla-Sztajer 6 stycznia 2020 17:33
6 stycznia 2020 20:36

Kto jest bliski (i blisko)

Jezus

Najbardziej wtedy gdy jestesmy najbardziej sami

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @syringa 6 stycznia 2020 20:36
6 stycznia 2020 21:12

Dlatego jestem z Nim. Kocham i wierzę...nie tylkow w Niego. Jemu.

Wierzę Jemu ?.....to nie to samo. Co w Niego.

Jak Maryja wierząca Bogu...dlatego mogła bez obawy wydać pierwsze zapisane słowa:,, jak mi się to stanie? Normalna reakcja ufających sobie osób.

Inaczej Zaschariasz... wierzył w ......

Boga ..?.słuchał Boga    Mu nie w pełni ufał...dlatego za gupie pytanie stracił mowę. Żeby już więcej głupio nie gadał........??....Bog okazał miłosierdzie nad nim...?

Potem już mógł wielbić Pana, gdy dał synowi na imię Jan.

Bóg litościwy dla tych którzy się go boją.

.

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @umami
6 stycznia 2020 22:21

Chodziłam wałem odrzańskiej. Tam była cudowna łąka. Już jej nie ma .....zarośla.

A po komunii poszłam sama na spacer..na taki cypelek kończący się błotem głębokim. Wciągnęło mnie.... biała suknia....

Ale sie wydostałam..??tylko lakierki łowiłAm gałązką

.

 

 

zaloguj się by móc komentować

ainolatak @umami
6 stycznia 2020 22:45

Bo ten zachód Polski to jakieś takie postępowe ma swoje odruchy ;) Pamiętam jak w zeszłym roku zaczął sie tydzień modlitw o jedność w kościele. U mnie było tradycyjne odczytanie o powrót do jedności z Kościołem anglikanów, a kolejnego dnia, który spędzałam na zachodzie kraju zamiast  o powrót do Kościoła luteranów i innych europejskich protestantów, ksiadz powściągliwie powiedział "o powrót tych co odeszli od Kościoła", co mnie z lekka zaskoczyło. Widocznie mówienie o protestantach w kontekscie herezji nie jest tam mile widziane.

 

zaloguj się by móc komentować

syringa @Maryla-Sztajer 6 stycznia 2020 21:12
6 stycznia 2020 22:52

"ktorzy sie go boja" tak ale

"Bac sie" po polsku brzmi gorzej niz "bojazn Boza" -czuc bojazn"

Dziwna sprawa z jezykami -np. "Fleisch und BLut" przy Przeistoczeniu -zawsze to fleisch mnie razi -jednak polskie"cialo " jest lepsze niz "mieso"

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @syringa 6 stycznia 2020 22:52
6 stycznia 2020 23:13

Tak. Słusznie. Bojaźń Boża.

Nie można się bać Kogoś kogo się kocha.

Bojaźń jest ,,tym,. , Sło-wem :)/.

Dzięki ,,:)

.

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @umami
7 stycznia 2020 15:33

Inny Wrocław. Inne spacery.

Inny park. A nawet dwa.

.

 

zaloguj się by móc komentować

umami @Maryla-Sztajer 6 stycznia 2020 17:56
8 stycznia 2020 01:50

Prawo i pięść to film adekwatny, bo o tym dzikim dolnośląskim zachodzie. Piosenka ładna ale Osieckiej nie lubię. Ta jej się udała. Fajnej muzyki sobie Pani słucha.

zaloguj się by móc komentować

umami @Maryla-Sztajer 6 stycznia 2020 22:21
8 stycznia 2020 02:07

Fantastyczne są te Pani wspomnienia. Wczoraj przeczytałem 5 pierwszych Pani notek. Cud, miód, ultramaryna położyło mnie na obie łopatki :)
Mam historię z wapnem. To osiedle, które opisałem, za mojego dzieciństwa było stale w budowie i myśmy po tych wszystkich dziurach, betonach, zbrojeniach latali bawiąc się w czterech pancernych, nadziewając się czasami na jakieś wystające druty, wpadajac do dziur, z których ciężko było wyjść albo znajdujac niewypały. Zabawę popsuło nam razu pewnego wojsko, wjeżdżając do parku i czyszcząc go. Ale i tak w zeszłym roku, albo dwa lata temu na mojej ulicy wykopano kolejną bombę. Park czyścili niedokładnie i chyba nawet dzisiaj wskazałbym miejsce, gdzie jest zakopana amunicja. Myśmy te naboje podpalali a zwietrzały proch syczał jak palnik. Nie ma się czym chwalić, z głupoty i ciekawości to robiliśmy.
Ale wracając do wapna, to pod blokiem, pod którym mieszkałem stało w korycie takie niebieskawe wapno i ja w ferworze zabawy, cofałem się, cofałem, aż w końcu wywinąłem orła i upadłem na plecy w to wapno, a że było jakieś takie klejące, to nie mogłem się odkleić. W końcu ktoś mi pomógł. Byłem cały w tym wapnie i strach było do domu iść w tym stanie, ale co było robić, idę. Matka moja w szał wpadła jak mnie zobaczyła, bo akurat ojciec z pracy jakieś 2 bilety do opery dla pracowników przyniósł i właśnie się na nią udawali a tu taki pasztet. Szybko mnie rozebrała i wpakowała do wanny, co było dalej już nie pamiętam :)

zaloguj się by móc komentować

umami @ainolatak 6 stycznia 2020 22:45
8 stycznia 2020 02:24

Kiedyś Grzegorz Braun zwrócił uwagę na pomnik stojący na Ostrowiu Tumskim (na układ wrocławski swoją drogą). Wszyscy pamiętamy jaki komuniści mieli stosunek do Kościoła w czasach PRL. W skrócie: chcieli go zniszczyć. Jak prześladowano i mordowano księży, itd. A tu sami stawiają pomnik, w 1968 roku. I to nie byle jakiego autorstwa tylko Pani, która wyrzeźbiła warszawską Syrenę. Komu komuniści postawili ten pomnik? Papieżowi Janowi XXIII. (Teraz opowiada się bajkę, że przez pomyłkę). I tu można by zacząć ciekawą dyskusję o tym, jak zostało wykorzystane jego otwarcie na dialog. A nam odbija się to do dzisiaj czkawką, wynikającymi z tego konsekwencjami w decyzjach ekumenicznych władz Wrocławia. Moim zdaniem ten ekumenizm to koń trojański.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Pomnik_Papieża_Jana_XXIII_we_Wrocławiu
https://pl.wikipedia.org/wiki/Ludwika_Nitschowa
https://pl.wikipedia.org/wiki/Jan_XXIII

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @umami 8 stycznia 2020 01:50
8 stycznia 2020 02:31

Zaraz po wojnie uciekł lew z wrocławskiego zoo...ktoś z pracowników chyba kazał ludziom stanąć kołem i lekko iść równo....droga otwarta była tylko do zoo....Lew ,,inne,, zwierzę. Wiedział gdzie iść.

.

 

zaloguj się by móc komentować

umami @Maryla-Sztajer 8 stycznia 2020 02:31
8 stycznia 2020 02:40

Świetne te historie. Jak Pani to robi, że tak szybko odpowiada? Czuwa Pani nad nami?

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @umami 8 stycznia 2020 02:07
8 stycznia 2020 02:44

Tamto miasto już jest wyzerowane. Nie ma wspomnień.

Byłam w te wakacje skończyć rachunki.

Ale może Pan czytać. Moja przybrana matka chrzestna powiedziała mi dwa lata temu żeby niczego nie usuwać.

 

Mój park.,park Szczytnicki..... szał rododendronów, pergola......kino Gigant.

Astronomia tuż obok.....prof. Rybka. Sława.

Praktyki robotnicze na drugim roku. Wmowilyśmy nadzorcy mierrniczemu naszej pracy...że pole trójkąta to bok razy bok :))) My z matfizchem......

Kupiłam sobie fantastyczne modne buty i cudowny MIDI płaszcz. I pojechałam do Cz. na zaduszki....szyku zadawać. Cały stary  cmentarz mnie oglądał :)))))

.

Zbijam gorączkę i b4edzę.....

.

 

zaloguj się by móc komentować



umami @Maryla-Sztajer 8 stycznia 2020 02:44
8 stycznia 2020 02:56

Nieee. Bardzo to wszystko ciekawe.

zaloguj się by móc komentować

umami @Maryla-Sztajer 8 stycznia 2020 02:48
8 stycznia 2020 02:57

Mongołów i gardłowy śpiew lubię, nawet jak momentami beczą jak kozy :)

zaloguj się by móc komentować

umami @Maryla-Sztajer 8 stycznia 2020 02:45
8 stycznia 2020 02:58

Mam nadzieję, że niższą jak wczoraj i że Pani zdrowieje.

zaloguj się by móc komentować

SilentiumUniversi @Maryla-Sztajer 8 stycznia 2020 02:44
8 stycznia 2020 03:07

A propos profesora Rybki:

Do mojego Ojca, który rekonstruował historię lwowskiej Armii Krajowej trafił w latach siedemdziesiątych facet który będąc w jakiejś organizacji podziemnej (nie wiedział w jakiej) miał za zadanie stać określonego dnia i określonej godziny na rogu pewnej ulicy. Od nieznajomej osoby odbierał pluszowego misia, przechodził na róg następnej ulicy i komuś misia oddawał..

Po długim szukaniu udalo się Ojcu ustalić: był w AK, odbierał i przekazywał dalej sporządzone przez profesora Rybkę prognozy meteorologiczne potrzebne do wyznaczania terminów zrzutów.

zaloguj się by móc komentować

SilentiumUniversi @Maryla-Sztajer 8 stycznia 2020 02:44
8 stycznia 2020 03:14

A co do zawieszania się tabletu: może jakiś zaprzyjaźniony małolat od sąsiadów będzie w stanie zainterweniować? Operacje ratunkowe są szybkie, ale mają wiele wariantów ... trudno mi je krótko a ściśle opisać

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @umami 8 stycznia 2020 02:58
8 stycznia 2020 03:33

38,5....było 39...

Idzie wdol

.

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @SilentiumUniversi 8 stycznia 2020 03:07
8 stycznia 2020 03:34

Uczyłam się z rzeczywistością ,,dużego Rybki,,...on tam blisko mieszkał ...parku. Raz po coś byłam...tylko w progu

.

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @SilentiumUniversi 8 stycznia 2020 03:14
8 stycznia 2020 03:40

Tu nie ma małolatów...tu jest ,, osiedle emerytów,, specjalne

.

Muszę kupić inny...ten jest do ...de.....

Jak będę mieć kasę na zakup.

Na razie jest jak jest.

Kolega mi piszę instrukcje....rozumiem z nich....przecinki...

Jestem tak mądra, że czasem mogę być idiotką....?... czyż nie?

W pracy miałam informatyka

.

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @umami
8 stycznia 2020 03:41

38,5....było 39...

Idzie wdol

.

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @umami
8 stycznia 2020 03:46

Byłam raz na Kozanowie. Już opadła powódź ...1997???

Stosy mebli wzdłuż osiedla wyrzucone z zalanych mieszkań.

I KOMARY !!!

.

I zalane inne części miasta. Śmierdziało gazem i czymś jeszcze

 

 

zaloguj się by móc komentować

umami @Maryla-Sztajer 8 stycznia 2020 03:46
8 stycznia 2020 12:18

1997. I szczury siedziały na drzewach.

zaloguj się by móc komentować

umami @Maryla-Sztajer 8 stycznia 2020 03:41
8 stycznia 2020 12:19

Czyli jakby się poprawiało.

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @umami 8 stycznia 2020 12:19
8 stycznia 2020 15:06

Ja tak mam od kilku lat cały styczeń.

Czy to znak?

Pan wierzy w znaki?

.

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @umami 8 stycznia 2020 12:18
8 stycznia 2020 15:10

Powiem....pojechałam tam gdy otwarli most kolejowy w Opolu. Chyba pierwszym pociągiem. Wcześniej wysadzali ludzi i wozili innym mostem na pociąg po drugiej stronie Odry.

.

Przyznam......pojechałam na Kozanów pierwszy i ostatni raz w życiu.

.

 

 

zaloguj się by móc komentować

umami @Maryla-Sztajer 8 stycznia 2020 15:06
8 stycznia 2020 20:35

Mówią, że przypadków nie ma są tylko znaki, więc ich nie mogę ignorować, zwłaszcza jeśli tak ma Pani od 49 lat.

zaloguj się by móc komentować

umami @Maryla-Sztajer 8 stycznia 2020 15:10
8 stycznia 2020 20:39

To paskudne betonowe osiedle, też go nie lubię. Tę starą część tak, ale te betony to koszmar. Moi znajomi mieszkali tam na 10 piętrze i widok na okolicę rekompensował ogólne wrażenie. Szczęśliwie, przed powodzią, przeprowadzili się. To osiedle nie powinno tam nawet stanąć ze wzlędów zalewowych.

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @umami 8 stycznia 2020 20:35
8 stycznia 2020 21:02

Skończyłam 69 ...zaczynam siedemdziesiąty.

.

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @umami 8 stycznia 2020 20:39
8 stycznia 2020 21:06

Byłam tylko ten raz. Mój teren to park Szczytnicki

.

Lubię Wrocław choć nie powinnam. Nie lubię Krakowa, choć mi się marzył.

Proszę czytać moje stare notki ....czasem...

Już nie napiszę wiele

.

 

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @umami
8 stycznia 2020 21:11

Czy Pan jest z Wrocławia lub okolic?

.

 

zaloguj się by móc komentować

umami @Maryla-Sztajer 8 stycznia 2020 21:02
9 stycznia 2020 11:30

tak, ale napisała Pani w ostatniej swojej notce, że w styczniu choruje od 49 lat z powodu swojej mamy — tak to zrozumiałem i to miałem na myśli

zaloguj się by móc komentować

umami @Maryla-Sztajer 8 stycznia 2020 21:11
9 stycznia 2020 11:35

Urodziłem się we Wrocławiu, do 5 roku życia mieszkałem w Lutyni (tej od słynnej bitwy) za Leśnicą, potem cały czas mieszkałem na Popowicach z przerwą na studia w Poznaniu i pracą na czarno w Niemczech (jakieś 1,5 roku) a w 2005 roku kupiłem mieszkanie w Smolcu (za wrocławskim lotniskiem) i tam mieszkam ale prawie codziennie jestem we Wrocławiu, tak czy siak. Na Biskupin jeździłem kiedyś do znajomych mieszkających na Matejki, ale rzadko. Są takie części Wrocławia, które znam bardzo dobrze ale i takie, w których nigdy nie byłem. Duże miasto w końcu.

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @umami 9 stycznia 2020 11:35
9 stycznia 2020 11:45

Napisałam Panu blog ... opowieść....ale tu nie dam.

 

.

 

zaloguj się by móc komentować


umami @Maryla-Sztajer 9 stycznia 2020 11:45
9 stycznia 2020 14:24

to na wewnętrzną pocztę proszę wysłać

zaloguj się by móc komentować

umami @Maryla-Sztajer 9 stycznia 2020 11:45
9 stycznia 2020 14:24

tak to zrozumiałem, z powodu śmierci Pani mamy

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @umami 9 stycznia 2020 14:24
9 stycznia 2020 17:56

Musiała bym przepisać a to dość dużo.

Nie umiem skopiować.

Najważniejsze że napisałam....i dla siebie ważne.

.

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @umami 9 stycznia 2020 11:35
9 stycznia 2020 21:53

Matejki to nie Biskupin....bliżej chyba ... Ostrów Tumski???

Chyba. Inna strona Odry

.

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @umami 9 stycznia 2020 14:24
9 stycznia 2020 21:57

Nie zna Pan Biskupina....a łąki nad Odrą o której pisałam ...z mojego dzieciństwa już nie ma. Zarosła ,,laskiem,, czy krzakami?

.

Topiłam się tam po południu w dniu komunii i stąd skojarzenie. Szli jacyś ludzie...gapiąc się....

Poszli sobie.

.

 

zaloguj się by móc komentować

umami @Maryla-Sztajer 9 stycznia 2020 21:53
10 stycznia 2020 13:16

Racja. Matejko pomylił mi się z Grottgerem. Chodziło o Grottgera na Biskupinie. Matejki jest na Ołbinie. Ale i tak nie znam tam nic więcej. Co do Odrzańskiej, to pewnie zarosła... 

zaloguj się by móc komentować


zaloguj się by móc komentować